Revencillades

Tot sovint, quan es demana l’equivalent català al castellà *retortijones, es proposa l’acadèmic retorçons (dic “acadèmic”, des de la meva ignorància, perquè a mi no em sona gaire natural i em sembla més aviat un invent artificial, però potser sí que es diu en alguna banda). Doncs bé, una família barcelonina molt propera a mi en diuen, espontàniament, revencillades. Aquesta paraula, que jo abans desconeixia, està documentada al DIEC i remet a la forma revinclada (la qual cosa vol dir que la segona és la forma normativa preferent). El diccionari d’Alcover i Moll també la documenta, tot i que no indica que es digui a Barcelona (segons el diccionari és pròpia d’algunes zones de Lleida, Tarragona i el País Valencià).

Bé, doncs ja tenim alternatives a l’incorrecte *retortijons: revencillades, revinclades i retorçons. Vosaltres com en dieu?

4 Responses to Revencillades

  1. montsellado ha dit:

    No sé si et serveix perquè no és mot sinó perífrasi, però a casa sempre n’hem dit cargolaments de tripes.

    També faig servir la paraula torçons des que algú del sector sanitari els va anomenar així. Em va fer gràcia… la paraula, eh, que els símptomes no els vull ni recordar.

  2. Maite Mas ha dit:

    Jo també en dic “cargolament”, però de ventre o de panxa. Retorçar-se o revinclar-se de mal de ventre ho he sentit sovint i jo mateixa ho faig servir, però el substantiu “retorçó” fa tuf de resclosit. Jo, com la Montsellado no vull ni recordar el mal que fan. Per cert, el GDEC també recull “retortilló” (que em recorda vagament a un remenat, per exemple d’alls tendres.

  3. ficahilallengua ha dit:

    Gràcies per les aportacions! Quanta varietat!!

  4. Anna ha dit:

    Jo prefereixo recorgalaments

Deixa un comentari

