*Soso

Malgrat l’aclaparant ús de l’adjectiu *soso, és la forma castellana i no és correcta en català, com ja deveu saber. 

Aleshores, com podem dir que a un menjar li falta sal? 

Bé, doncs en primer lloc tenim l’adjectiu fat, fada. D’acord, és una forma poc usada i, per tant, poc coneguda, però potser podem afegir-hi de sal perquè resulti més entenedora. És a dir, per exemple, “El pollastre és/està fat de sal”. Tinc entès que aquesta última forma s’utilitza més sovint.

La meva àvia, que sempre trobava que a tot li faltava sal, deia “La carn està dolça”. Després de consultar el diccionari, he vist que l’adjectiu dolç, dolça, per referir-se a un menjar que no té prou sal, és correcte.

Finalment, també podem fer servir insípid o insuls (o altres perífrasis com ara, simplement, “li falta sal”). És cert que aquests adjectius no es fan servir només per assenyalar la manca de sal en un plat, però em semblen prou adequats (l’etimologia de insuls és prou explícita).

La forma *soso també s’usa per qualificar persones o descriure esdeveniments, converses, etc. En aquest cas podem fer servir insuls (segons el DIEC2, s’aplica sobretot a les persones), avorritensopit, mediocre, monòton, pesat, que s’acosten més o menys al significat de *soso i que s’han d’utilitzar sempre segons el context.

Anuncis

4 Responses to *Soso

  1. maite Mas ha dit:

    A les peixateries (i als restaurants) sovint venen un peix que es diu “sonso”. Com el seu nom indica, és ínsipid i avorrídissim… i no creguis que gaire barat! No puc entendre que algú el vulgui comprar… Bé, el cas és que “sonso” també vol dir (GDEC i DIEC) “mancat de vivor, de gràcia”. I és molt pròxim al terme “soso”… Curiós, oi?

  2. Emma ha dit:

    Jo, de fet, em pensava que la manera correcta de dir “soso” era “sonso”! Algun professor m’ho devia dir i em vaig quedar amb aquesta idea…

  3. ficahilallengua ha dit:

    A mi sonso no m’agrada gaire, però després del que ha dit la Maite penso que és divertit per la imatge que es fa amb el peix…

  4. Gemma ha dit:

    Doncs a mi em sembla que ‘sosso’ és dels pocs castellanismes que fan gràcia. Sí, quina paradoxa!

Deixa un comentari

