Desnonar

Avui m’agradaria parlar d’un verb que malauradament forma part de la nostra actualitat. Com que el sentim sovint a les notícies segurament no ens sonarà gens estrany: desnonar. El substantiu és desnonament. Fa uns quants anys, però, el terme era força desconegut fora de l’àmbit jurídic i administratiu; fins i tot sembla que hi havia tendència a fer servir directament el verb castellà, desahuciar, i el substantiu desahucio.

Doncs bé, desnonar és el que fa el propietari d’un pis si fa fora la persona (o les persones) a qui el té llogat mitjançant procediment judicial. Això es produeix sobretot si el llogater no pot pagar el preu del lloguer. Així mateix, a ningú se li escapa que el significat del verb s’ha fet extensiu als casos en què algú és expulsat de casa seva, també mitjançant procediment judicial, perquè no en pot pagar la hipoteca.

  • El propietari pretén desnonar el llogater.
  • L’associació s’ocupa, entre altres coses, d’evitar els desnonaments de les persones que no poden pagar el lloguer o la hipoteca de casa seva.

No em vull allargar gaire més, però voldria afegir encara que desnonar (a més de tenir altres significats, que podeu consultar aquí) també és el que fa un metge quan afirma que un malalt ja no té cura.

  • La metgessa va desnonar el malalt, que va morir al cap de tres dies.
Anuncis

9 Responses to Desnonar

  1. Orèn ha dit:

    M’agrada el mot desnonar. El trobo eufònic. Tant com fer nona, nones o fer non-non. Jo el vaig fer meu de seguida. Trobo però, que tot i que és un mot documentat des del segle XIV segons he llegit, manca d’una etimología més clara.
    La semàntica del mot ja són figues d’un altre paner.

    • Marta Breu ha dit:

      Què has trobat, d’etimologia? Això que prové de ‘no’?

      És curiós aquest verb, sí. Jo l’altre dia pensava, de broma, que també podria voler dir ‘quedar-se sense àvia’. Del nonna italià… ;)

  2. Orèn ha dit:

    Vaig estar cercant a google en italià i en llatí perquè entre l’etimologia que n’explica el DCVB: “compost del prefix negatiu des- i del verb donar. La forma desnonar és efecte d’una assimilació de la d a la nasal de la síl·laba següent” i la que n’explica el GDLC: “1390; de no” hi observo una disparitat.
    Em faria més el pes que procedís de desdonar.
    Sí. Quan vaig escriure nonna a google vaig restar parat perquè hi van aparèixer un munt de fotografíes de dones grans i no sabia per què.

    • Marta Breu ha dit:

      Molt bé! Demà intentaré consultar el Coromines, a veure què en diu.

      • Marta Breu ha dit:

        A veure, he mirat el Coromines i diu, entre altres coses, que sembla que desdonar sí que és el punt de partida de desnonar i que el canvi de desdonar en desnonar pot ser influència del ‘no’.

        També diu, aproximadament, el següent: “Un antic desdonar, havent-se usat en el llenguatge jurídic en contextos com desdonar la paraula, la promesa, el conveni, amb el significat de ‘desdir-se’, ‘refusar de complir’, etc., s’havia associat amb verbs com anul·lar, fer nul i, per damunt de tot, amb no, i una forma anàloga a desnonar fou formada al costat de desdonar, en el llenguatge de notaris i advocats, i després generalitzada a expenses d’aquest darrer”. I després el verb desnonar va ampliar-se semànticament.

  3. Per cert, el verb desdonar és sinònim (segons indica el DNV de l’AVL).

  4. afbourdiol ha dit:

    Una anècdota: fa uns anys (potser deu, ja, ara que hi penso) a Vilanova van obrir una casa d’advocats al costat de casa que al rètol feien servir la doble forma: “Desnonaments – desahucios”. Vaig pensar que era encertat, perquè aleshores ben poca gent sabia què eren, els desnonaments, i la forma castellana era més coneguda.

    Avui dia, malauradament, ja no caldria. Ja m’hi fixaré, a veure si han canviat el rètol.

Deixa un comentari

