Enfocament

Enfocament és el substantiu de enfocar. Enfoquem un element si hi projectem llum amb una llanterna o si el fem tornar més nítid a través d’una càmera. També podem enfocar la vista sobre un punt determinat. En sentit figurat, enfocar vol dir ‘tractar un tema des d’una perspectiva determinada’.

Cal dir que la forma *enfoc, malgrat que tot sovint s’utilitza, no és correcta.

  • Ha posat l’enfocament automàtic per poder disparar les fotografies més de pressa.
  • L’estudi de la disciplina pot tenir un enfocament històric o empíric.

8 respostes a Enfocament

  1. Alfred Astort escrigué:

    L’altre dia en Graupera va dir a Rac1 “hem de focalitzar-nos en X”, que en penses?

    • Marta Breu escrigué:

      Hola, Alfred. Doncs no em sembla malament. El DIEC2 recull focalitzar amb aquest sentit (‘centrar l’atenció en un tema’), si bé només com a verb transitiu. És a dir, dedueixo que, segons el DIEC, hauríem de dir: “focalitzem el tema en…”.

      De tota manera, hi ha diccionaris (el Diccionari d’ús dels verbs catalans, per exemple) que admeten l’ús de focalitzar que comentes, com a verb pronominal.

      Com ho veus?

  2. Ectòrix escrigué:

    Jo estic cansat de sentir a dir “enfoc”…
    Sobre la discussió que teniu, penso que en realitat es diuen coses una mica diferents en l’ús de focalitzar. És a dir, “focalitzar” no vol dir “posem-nos a parlar de”, sinó que ‘centrar l’atenció en un tema’ vol dir que hom en la discussió en curs en qüestió està tractant específicament tal tema. S’entén?
    És a dir, si focalitzar vol dir ‘centrar l’atenció en un tema’, no pot ser que després diguem “focalitzem el tema en…”, perquè no es pot incloure la mateixa paraula “tema” perqùe ja forma part de la definició. A banda que, com deia, una cosa és fer un ús més, jo diria, discursiu, per orientar l’atenció del debat o de l’espectador, i un altre un ús menys discursiu en el qual hom (posem per cas, un investigador) exposa quin ha estat el tema d’investigació. M’explico?
    Jo ho veig així en funció de la definició de diccionari. I és aquest el motiu pel qual el que ha posat l’Alfred no seria correcte, perquè focalitzar no té aquell significat exacte. És obvi que en el llenguatge corrent es fa servir, i jo de fet no m’ho he plantejat mai fins ara amb aquesta entrada, però seria incorrecte perquè ja hi ha altres expressions que recullen aquell significat.
    “Focalitzar” seria com “centrar” però més concret, particular i més exhaustiu, més en el detall d’alguna cosa que cal exposar. És a dir, “centrem-nos en els motius de la vaga” no es pot dir alternativament “focalitzem-nos en els motius de la vaga” (si som rigorosos, és clar). En canvi, el seu ús seria “els professors focalitzen els motius de la vaga en la reducció de sou”. La preposició “en” hi és igualment, però canviada de lloc, perquè cal introduir el CD com a partícula que es refereix a allò que és explicat, en la cosa concreta que serà detallada.
    El llenguatge corrent, si donem per vàlid això que dic, fa coincidir els dos usos. Però són coses diferents i cada un té expressions diferents per dir-los. Potser amb el pas del temps les dues es normalitzaran i normativitzaran, però de moment no i jo entenc que el matís de les paraules no s’ha de perdre, per ordenar bé les idees, ser precisos en el que diem i no alterar (permeteu-me que sigui exagerat) les nostres capacitats cognitives.

    • Marta Breu escrigué:

      Sí, tota la raó, hem de ser precisos en el que diem i no perdre el matís de les paraules, però, vaja, jo no acabo d’estar del tot d’acord amb la teva reflexió, però això ja és una opinió personal meva… Penso que la llengua ha de tenir una certa elasticitat per no limitar la nostra acció. A mi de vegades em passa que, com que la normativa és tan restrictiva, tinc dificultats, a l’hora de traduir o corregir, per transmetre determinades coses sense sortir de la normativa (o d’allò que explícitament està comprès o previst dins de la normativa). És complicat escriure sense vulnerar la norma. I això ho trobo greu. Sempre has d’acabar fent petites concessions, dins d’uns límits, és clar. I això ho dic jo, que, com pots comprovar amb aquest blog, sóc molt ‘normativista’… ;)

      Pel que fa a aquest cas en concret, no sé què dir-te. Jo no ho penalitzaria, però jo tampoc en sé tant…

      A banda d’això, és veritat que potser jo en el comentari (“focalitzem el tema en…”) no he posat el millor exemple…

      • Ectòrix escrigué:

        És que jo també sóc una mica normativista, però tens raó amb el que dius, de fet jo no volia dir exactament que havíem de fer servir de totes totes el “focalitzar” de manera transitiva. El que volia dir és que precisament perqùe reconeixem que hi ha matisos en les paraules i les expressions, fer-ho servir de l’altra manera sembla que fa perdre el seu significat més essencial i matisat i, com que no em ve al cap, cap altra manera de dir “focalitzar”, doncs prefereixo -ara que ho sé- reservar-ne l’ús transitiu i fer servir altres expressions a la manera que he anomenat més discursiva. I, fins i tot, si mai ho hagués d’ensenyar, recomanaria fer servir la forma més “correcta”, però no ho penalitzaria (entre altres coses, perquè per elasticitat jo també, com tothom, dic coses que no serien del tot “correctes”)
        És obvi, en tot cas, que de manera casual i informal els parlants van utilitzant altres paraules i mateixes paraules en contextos diferents, i així evoluciona. El que passa és que això no és un procés neutre. Aquí és on entrem en la discussió sociolingüística profunda: perquè segons el meu criteri el problema no és l’elasticitat que donem a la paraules, sinó que perdem moltes paraules i expressions exactes, precises i riques i els seus corresponents matisos i significats.

  3. Orèn escrigué:

    Per enfocar la qüestió
    que ens hi exposa la Marta,
    focalitzem l’atenció
    en la vera afirmació
    de què aquí s’hi fa esment.
    En cap cas es diu enfoc:
    n’hem de dir enfocament.

    Avui tinc la vena poètica.

  4. Marta Breu escrigué:

    Haha! Ja va bé que de vegades surti la vena poètica. :)

Deixa un comentari

